Syötävän hyvä: APRIKOOSI-KVINOA-MYSLIPATUKAT (GF, V)
Tietoa mainostajalle ›

tiistai 21. helmikuuta 2017

APRIKOOSI-KVINOA-MYSLIPATUKAT (GF, V)


Innostuin edellisen postauksen kolmivärisestä Kvinoa-Mixistä sen verran, että testailin heti perään toistakin reseptiä. Olen testannut kvinoaa välipalapatukoissa ennenkin ( -> viikuna-kvinoapatukat), ja todennut sen sopivan patukoihin erinomaisesti. Tällä kertaa halusin valmistaa myslimäisempiä patukoita, sellaisia jotka paahdetaan uunissa.

Kokelin ensin paahtaa itse kvinoaa kattilassa (puffed quinoa), mutta sain onnistumaan vain muutaman paahdetun jyväsen ja kasan mustia palaneita. Tässä on jokin sama kirous kuin maissijyvissäkin, en vain yksinkertaisesti saa niitä kunnolla paahdettua popkorniksi, vaan aina osa palaa ja osa ei paahdu ollenkaan. Ehkäpä joudun ostamaan kvinoani valmiiksi paahdettuna (mistäs sitä saisi..?).

Mutta vaikka en saanut näihin patukoihin popkvinoaa, niin tavallinen versio sopii oikein hyvin myös. Kvinoa tuo patukoihin mukavasti rapeutta ja pähkinäistä makua, ja kuivattu aprikoosi viimeistelee kokonaisuuden. Nams!


Aprikoosi-kvinoa-patukat (n. 8–12 kpl koosta riippuen)

1 dl (kuorellisia) manteleita
1 dl (gluteenittomia) kaurahiutaleita
1 dl kvinoaa

1 dl kuivattuja aprikooseja
2–3 rkl nestemäistä makeutusta (esim. kookosnektari tai ei-veganiseen versioon hunaja)
2 rkl neutraalinmakuista öljyä (esim. oliiviöljy tai sula kookosöljy)
1 pellavamuna (1 rkl pellavansiemenrouhetta + 3 rkl vettä) tai 1 luomumuna
ripaus suolaa

Huuhtele ensin kvinoaa hetki siivilässä juoksevan veden alla ettei siitä tulee kitkerää.

Rouhi mantelit hieman pienemmiksi. Laita kaurahiutaleet, mantelit ja kvinoa paistoastiaan. Paahda 180-asteessa 8–10 minuuttia, tai kunnes kvinoa on saanut hieman väriä. Heiluttele astiaa paistamisen puolivälissä.

Sekoita pellavansiemenrouhe ja vesi keskenään, ja laita tekeytymään muutamaksi minuutiksi.

Pilko aprikoosit pienemmäksi. Sekoita paahdetut ainekset aprikoosien, makeutuksen, öljyn, pellavamunan ja suolan kanssa sekaisin. Maista ja lisää makeutusta tai suolaa tarvittaessa.

Painele massa n. 10 x 20 cm kokoiseen, leivinpaperilla vuorattuun astiaan. Paahda 180-asteessa n. 25–30 minuuttia, kunnes pinta on muuttunut kullanruskeaksi. Tarkkaile ettei pinta pääse ruskistumaan liikaa.

Anna jäähtyä ja leikkaa patukoiksi tai neliöiksi. Patukat ovat parhaimmillaan tuoreeltaan, mutta säilyvät myös hyvin muutaman päivän jääkaapissa.


PS. Jos et ole jo käynyt tilaamassa itsellesi Risellan tarjoamaa kvinoa-tuotenäytettä niin teepäs niin täällä. Samalla voit tsekata Instagram-kisan ohjeet.

10 kommenttia:

  1. Älyttömän hyvän näköisiä! Olen välillä tehnyt lapsille välipalapatukoita evääksi kouluun, seuraavaksi kokeilen näitä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Itse tehdyt patukat hakkaa kaupan valmiit kyllä 100-0 :)

      Poista
  2. Pellavamuna - toimiiko se jotenkin kananmunan korvikkeena?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu kyllä, eli sitoo vähän massaa yhteen samantyylisesti kuin kananmuna.

      Poista
  3. Näyttää superhyvältä. Tytöllä on keväällä kirjoitukset ja ajattelin yllättää itse tehdyillä välipalapatukoilla. Josko jaksaisi pakertaa paremmin ;)

    VastaaPoista
  4. Kiva ohje. Enpä ole koettanut kvinoaa puffata, pitäisiköhän 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos kokeilet niin toivottavasti paremmalla menestyksellä :D

      Poista