Tietoa mainostajalle ›

perjantai 8. helmikuuta 2013

AYURVEDA RUOKAKURSSILLA

Päätin ihan mielenkiinnosta osallistua Ayurveda-ruokakurssille kun tilaisuus tuli eteen. Kurssi kestää neljä päivää ja nyt on yksi päivä takana.

Ayurveda-terveysopissa ihmiset on siis jaettu kolmeen eri kehotyyppiin (pitta, vata, kapha) ja tarkoitus on ruokavalion avulla pitää omaa tyyppi tasapainossa ja hyvinvoivana. Ruokavaliossa otetaan huomioon myös vuodenaika ja ilmasto. Vaikka varsinaisia "kiellettyjä" ruokia ei ole, on ruoat voidaan kuitenkin jakaa kolmeen eri kategoriaan sen mukaan miten paljon pranaa eli elinvoimaa niissä on. Kuulostaa jokseenkin huuhaalta, mutta jatkan vielä.

Ykköstasolla (sattva) ovat mm. kaikki kasvikset ja hedelmät, pähkinät, täyjyvät, palkokasvit ja kohtuullisesti käytettynä maitotuotteet. Kakkostason (rajas) ruoat ovat stimuloivia ja niitä tulisi syödä rajallisesti. Ryhmään kuuluu mm. kala, kananmunat, tee, kahvi, voimakkaat mausteet, suklaa. Kolmostason (tamas) ruokia tulisi syödä vain harvoin, sillä ne laiskottavat. Tähän menevät mm. pakastetut ruoat, säilykeruoat, sipuli, sienet, liha ja alkoholi.

Tässä tiivistetysti mitä jäi mieleen ensimmäisestä kerrasta. Henkilökohtaisesti en niin perusta tälläisestä yhteen hankalasti määriteltävään ominaisuuteen (kuten elinvoima) perustuvasta jaottelusta, vaikka itse syönkin jo melko samantyyppisin painotuksin. En myöskään erityisesti liputa soijan puolesta, mielestäni pitkälle prosessoidut soijatuotteet ovat käytännössä eineksiä. Illallisella valmistettiin soijarouhetta, soijajogurttia ja tofua, siinä taisikin tulla kuukauden soijakiintiö täyteen.

Tämän lisäksi aterialla valmistettiin hyvin paljon viljoja (spelttiä ja mannasuurimoita), ja kun olen ollut nyt melkein 1,5 kk syömättä mitään viljoja niin tuli kyllä sellainen ähky että meinasin poksahtaa. Ei muuten ollut ikävä tuota ähkyfiilistä kuten ei myöskään turvotusta.. No ruokakurssin ehdoilla mennään nyt nämä muutamat päivät, toivon kuitenkin että loppupäivinä söisimme enemmän intialaistyyppistä ruokaa ja vähemmän viljoja.


Ja jottei nyt mene pelkäksi kritisoimiseksi niin kurssilla on kyllä muuten mukava fiilis, kokilla rennot jutut ja ruoka on oikein maistuvaa. Ensimmäisen päivän tuotokset: spelttipastaa, aurinkokuivattua tomaattia, höyrytettyä porkkanaa ja soijajogurttikastiketta. Spelttijauhoista leivottu leipänen, soijarouhetomaattikastiketta, paahdettua kesäkurpitsaa ja paprikaa, rucolaa ja auringonkukansiemenpestoa. Jälkiruoaksi mannakakkua ja tofu-vanilja-lime-kastiketta.

Raportoin myöhemmin lisää!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti