Syötävän hyvä: VIHREÄ PIZZA (VEGAANINEN, GLUTEENITON)
Tietoa mainostajalle ›

keskiviikko 21. kesäkuuta 2017

VIHREÄ PIZZA (VEGAANINEN, GLUTEENITON)


Viimeksi kirjoitin miten julkisivuremppa on edennyt siihen pisteeseen, että ikkunoista tulee taas valoa. No otetaanpas se takaisin. Rappaus nimittäin peitti ikkunat uudelleen ja kämppä on jälleen pimeänä. Tämä vaihe kestää sellaiset kaksi kuukautta joten pitää nyt katsoa meneekö blogi pidemmälle kesätauolle vai mitä tässä tekisi..

Yhden pizzan ehdin kuitenkin leipoa ja kuvata.

Olen aiemmin suhtautunut hieman epäilevästi pizzaan ilman juustoa. Ja tarkoitan pizzaa jossa ei ole edes mitään vegaanista juustoa eli vuustoa. Mutta näköjään kun laittaa lätyn päälle tarpeeksi suolaista pestoa, ja päälliseksi vielä hieman rasvaisen pehmeää munakoisoa, ei mitään juustoja huomaa edes uupuvan.

Pohjan tein kikhernejauhon ja tattarijauhon sekoituksesta, josta tulee melko rapea ja ohut, mutta hyvin kasassa pysyvä pohja. Pohja kannattaa maustaa reilulla kädellä erilaisilla kuivayrteillä ja suolalla, itse käytin Urtekramin valmista mausteseosta (Italialainen) missä on suolan lisäksi mm. kuivattua oreganoa, valkosipulia, paprikaa, basilikaa, rosmariinia ja salviaa.

Vihreä pizza

1 rkl pellavansiemenrouhetta
1 dl kikherne- eli gramjauhoja
1 dl tattarijauhoja
1 dl vettä
suolaa + kuivayrttejä

useampi rkl pestoa (esim. tätä lehtikaalipestoa, laita hieman vähemmän öljyä kuin ohjeessa)
munakoisoa
kesäkurpitsaa
tuoretta basilikaa
öljyä + suolaa + kuivayrttejä

Aloita ensin munakoisosta ja kesäkurpitsasta, ja leikkaa se ohuiksi viipaleiksi. Laita erilliseen kippoon hieman oliiviöljyä, suolaa + kuivattuja yrttejä, ja sivele ne kasviskiekkojen pinnalle molemmin puolin (esim. silikonisudilla). Laita kasvikset leivinpaperilla päällystetylle levylle ja paahda 180-asteessa n. 15 minuuttia, käännä ja paahda toiset 15 minuuttia. Paistoajat riippuvat myös viipaleiden paksuuden koosta, joten tarkkaile etteivät siivut pääse palamaan. Munakoisoa saa olla pizzassa paljon reilumminkin mitä itse laitoin (ensi kerralla laitan enemmän).

Sekoita pohjan ainekset keskenään ja anna turvota muutama minuutti. Levitä taikina lusikalla leivinpaperin päälle. Taikina on hieman tahmaista, mutta massasta pitäisi riittää yhteen normaalikokoiseen (ei perhekokoiseen) pitsaan. Paahda pohjaa uunissa n. 10 minuuttia, kunnes se alkaa hieman ruskistua reunoilta. Voit yrittää ajoittaa kaikki paistamiset niin, että munakoisot, kesäkurpitsat ja pizzapohja tulevat kaikki ulos uunista suurin piirtein samaan aikaan.

Levitä valmiin pohjan päälle reilusti pestoa, munakoisot ja kesäkurpitsat, ja ripottele päälle hieman basilikaa. Syö lämpimänä.

Ohjeen inspiraationa toimi tämä Cashew Kitchenin postaus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti