Syötävän hyvä: HARISSAMANTELEITA, FETAA JA KVINOAA (SALAATTI)
Tietoa mainostajalle ›

tiistai 29. maaliskuuta 2016

HARISSAMANTELEITA, FETAA JA KVINOAA (SALAATTI)


Toivottavasti pääsiäinen meni mukavasti. Itse vietin pyhät muistaakseni ensimmäistä kertaa ikinä Helsingissä. Viikonloppu meni tosin aika normimeiningeissä, kävin mm. taidenäyttelyssä, kissakahvilassa ja leffassa – Zootropolis on aika ihana, suosittelen!

Nauratti torstaina kaupassa, kun joku puhui hätääntyneenä kännykkään tyhjän suklaamunahyllyn edessä: Apua täällä on kaikki Frozen-munat loppu, mitä mä teen?!? Eikun täällä on vielä noita Prinsessa-munia, jos mä otan niitä vaikka 10kpl niin ehkä niissä jossain on Anna tai Elsa! Toivottavasti kriisi päättyi hyvin. :D

Juhlapyhien jälkeen onkin hyvä palata omalle turvallisuusalueelleni, eli salaatteihin. Tämän salaatin juju on harissassa marinoidut & paahdetut mantelit – tosi hyvä snäkki vaikka sellaisenaankin! Mausteisia manteleita tasapainottaa happaman suolainen feta ja makea kuivattu karpalo, ja kvinoa tuo salaattiin lisää ruokaisuutta.

Jos sinulla ei ole harissatahnaa tai sellaista ei kaupasta löydy, voit käyttää hyvin myös valinnaista chilitahnaa tai tulista paprikatahnaa. Viitseliäs tekee toki itse oman tahnansa.

Harissamanteli, feta & kvinoa -salaatti (1 iso annos)

n. 1 dl manteleita (ylijäävät voi säästää vaikka välipalaksi)
2 tl harissatahnaa

1 dl kvinoaa + halutessa 1 tl harissaa
n. 1/2 dl kuivattuja karpaloita
n. 100 g lampaan/vuohenmaitofetaa
pari kourallista salaattisekoitusta
tuoretta minttua

puolikkaan sitruunan mehu
n. 4 rkl oliiviöljyä
ripaus hunajaa
suolaa + pippuria
valinnaisesti: 1 tl kuminaa

Liota manteleita n. 10 min vedessä (maustetahna tarttuu niihin tämän jälkeen paremmin). Kuivaa mantelit, kierittele harissatahnassa, ja paahda 180-asteessa n. 8–10 minuuttia. Pyörittele manteleita välillä etteivät pääse palamaan ja tarkkaile muutenkin tummuusastetta ettei mene mustan puolelle.

Huuhtele kvinoa ja keitä kattilassa (+ 2 dl vettä) miedolla lämmöllä kannen alla vartin ajan. Sekoita halutessasi valmiin kvinoan joukkoon noin teelusikallinen harissaa extramausteisuutta tuomaan.

Kokoa lautaselle erilaisia salaatinlehtia, kvinoaa, murusteltua fetaa, paahdettuja manteleita, kuivattuja karpaloita ja tuoretta minttua. Vispaa kastikkeen ainekset yhteen ja sirottele salaatin päälle.

Alkup. ohje muokattuna Vegetarian Living -lehti.

2 kommenttia: