Syötävän hyvä: HAUSKAT KERROS-AAMUPALAT PURKISSA
Tietoa mainostajalle ›

keskiviikko 12. elokuuta 2015

HAUSKAT KERROS-AAMUPALAT PURKISSA


Tai ei näiden tarvitse kyllä mitään aamupaloja pelkästään olla, välipala, iltapala, mikävaanpala. Hauskannäköistä purkkiruokaa joka tapauksessa.

Aamiaiskakkua tehdessä mietin että tämän voisi helposti toteuttaa pienemmässäkin koossa, kerta-annoksina. Eli siis granola pohjalle, jogurtti keskelle ja marjat/hedelmät (tai niistä tehty smoothie) päälle. Miten ollakaan, Green Kitchen Storiesilla oli ollut sama ajatus. Great minds eat alike tai jotain sinnepäin. :)

Ja kun kerta purkkiruoan makuun on päästy niin kokeilin vielä toisenlaistakin versiota (tämän idea myös GKS:lta), jossa pohjalle tulee chiavanukasta ja päälle (maa)pähkinävoita. Aika mainio yhdistelmä!

Chiavanukkaita olen tehnyt aiemmin pistaasi-suklaaversion ja vaaleanpunaisen vadelma-kookosversion. Ero tämän ja viimekertaisen vadelma-kookosvanukkaasn välillä on lähinnä se, että tällä kertaa en blendannut sisältöä kuohkean marjapuuromaiseksi.

Ainekset on hyvin vaihdettavissa – smoothieen voi laittaa melkein mitä vain, ja chia-vanukkaan vadelmat korvata jollain muulla hedelmällä tai marjalla. Kookosmaidon sijaan voi käyttää myös jotain muuta nestettä (esim. jogurttia, mantelimaitoa jne). Ainesten sopivat määrät ja suhteet riippuvat toki myös aika paljon purkkien koosta.


Granola-jogurtti-smoothie -purkki

kourallinen tai pari valinnaisia pähkinöitä ja siemeniä
puolet pähkinöistä voi halutessa korvata (gluteenittomilla) kaurahiutaleilla
ripaus hunajaa

turkkilaista/kreikkalaista jogurttia

smoothie esim: 
avokadoa 
mansikoita, mustikoita (pakaste ok), kirsikoita 
puserrus appelsiinin mehua
pakastettua banaania

Pika-granola valmistuu paahtamalla murskattuja pähkinöitä, siemeniä ja kaurahiutaleita hetki kuumalla ja kuivalla pannulla. Sekoita lopuksi hunaja sekaan. Toki voit valmistaa myös isomman satsin ihan pitkän kaavaan mukaan uunissa, täällä mm. hyvä ohje (jätä mausteet pois).

Surauta smoothien ainekset blenderillä sileäksi. Smoothie saa olla koostumukseltaan paksua ja lusikoitavaa (eli älä laita liikaa nestettä).

Lusikoi ainekset kerroksittain ja syö heti.


Chia-vadelmavanukas pähkinävoilla

2 1/2 vadelmia (tuore tai pakaste)
4 rkl chia-siemeniä
3 rkl kookosjauhoa (tai vähemmän nestettä ja enemmän chia-siemeniä)
2 dl kookosmaitoa tai esim. mantelimaitoa
1/2 dl vettä
ripaus aitovaniljajauhetta tai -uutetta
valinnaisesti: pieni määrä sitruunaa/limeä

maapähkinävoita tai muuta pähkinävoita

tuoreita marjoja koristeluun

Jos käytät ulkomaisia pakastevadelmia, kuumenna ne ensin käyttöä. Muusaa vadelmat haarukalla pienemmäksi ja sekoita joukkoon kookosmaito, siemenet, vanilja ja kookosjauho. Nesteitä tehokkaasti imevä kookosjauho toimii tässä vanukkaan kiinteyttäjänä, sen voi jättää myös pois, mutta laita silloin vähemmän nestettä ja enemmän siemeniä. Jos pidät kirpeästä, lisää pieni puserrus sitruunaa tai limeä. Laita seos jääkaappiin geeliytymään pariksi tunniksi tai yön yli. Jos vanukas tuntuu edelleen liian nestemäiseltä, lisää hieman siemeniä.

Kaada purkin pohjalle chia-vadelmavanukas ja lusikoi päälle pähkinävoita. Koristele marjoilla ja vaikka mintunlehdillä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti