Syötävän hyvä: KARAMELLISOITU SIPULI & MOZZARELLA FRITTATA
Tietoa mainostajalle ›

tiistai 3. helmikuuta 2015

KARAMELLISOITU SIPULI & MOZZARELLA FRITTATA


Koskaan ei voi olla liikaa erilaisia aamiasreseptejä, eihän. Varsinkaan sellaisia mihin tulee kananmunaa – omat (viikonloppu)aamiaiseni kun pyörivät vahvasti tämän raaka-aineen ympärillä. Olen vähän yrittänyt vähentää aterioiden välistä snäkkäilyä ja parhaiten siihen auttaa kun syö tukevasti silloin kun syö. Valitettavasti pelkkä smoothie ei pidä itselläni nälkää kovin pitkää, ei vaikka siellä olisi mitä avokadoa ja pähkinää tahansa seassa, joten näillä munajutuilla mennään.

Ja toisaalta jos kananmunaruokaa tarjoilee sen smoothien kanssa niin voidaan oikeastaan puhua jo brunssista. :)

Kasvisfrittatan ohjeen olen postannut jo aiemmin, tämä versio on hieman yksinkertaisempi ja maultaan ehkäpä vähän hienostuneempi myös. Pohjalle tulee kerros karamellisoituja sipuleita ja täytteeksi mozzarella di bufalaa. Suosittelen ehdottomasti tuota puhvelinmaitoversiota tavallisen mozzarellan sijaan, maku on paljon voimakkaampi (ja muutenkin parempi). Muutoin melko miedon frittatan kaveriksi sopii voimakkaampi tuoreyrtti, timjamin lisäksi kävisi hyvin myös vaikka rosmariini tai oregano.

Mozzarella-frittata

3-4 rkl voita
2-3 sipulia pilkottuna (tai vielä useampi jos sipulit ovat pieniä)
1-2 rkl hunajaa tai esim. kookossokeria
pieni tilkka (n. 1/2 tl) omenaviinietikkaa tai vastaavaa
iso kourallinen tuoretta timjamia

6 (luomu)munaa
1 pallo (n. 125g) mozzarella di bufalaa
suolaa + pippuria

Sulata voi pannulla ja kuullota siinä sipuleita miedolla lämmöllä kunnes ovat läpikuultavia (älä ruskista). Lisää timjami, hunaja (jos käytät ei-nestemäistä makeutusta, lisää tilkka vettä), etikka ja sekoittele n. 10 minuuttia, kunnes sipulit alkavat karamellisoitua. Jos seos meinaa takertua pannun pohjaan, lisää pieni määrä vettä. Maistele itsellesi sopiva makeusaste. Mausta lopuksi suolalla ja pippurilla.

Kaada sipulit uuninkestävän vuoan pohjalle, kaada päälle vispatut kananmunat ja revi mozzarellapallosta paloja. Ripottele lopuksi päälle lisää timjamia ja rouhaise sekaan reilusti suolaa ja pippuria.

Paista 200-asteessa n. 10-20 minuuttia, kunnes frittata on kokonaan hyytynyt (paistoaika riippuu vuoan koosta). Tarjoile joko heti lämpimänä tai frittatan voi syödä viileänäkin.


Alkuperäinen ohje muokattuna My Petite Kitchen Cookbook -kirjasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti