Tietoa mainostajalle ›

keskiviikko 6. elokuuta 2014

VILJATTOMAT & VEGAANISET MINTTU-JÄÄTELÖKEKSIT (MINTTU-PUFFET)


Näin herkullisessa Torkkuja & Nokkosia -blogissa viljattomien minttupuffettien ohjeen jo ikuisuus (melkein vuosi) sitten. Resepti pääsi unohtumaan kunnes This Rawsome Vegan Life -blogissa tuli vastaan vähän samantyylinen. No mutta, jos nyt ei ole oikea hetki kokeilla tehdä diy-jäätelöasioita niin en tiedä milloin sitten.

Noudattelin enemmän Torkkunokkosen ohjetta, tosin tein siihen pieniä tuunauksia. Lopputuloksena tuli viisi normaalin minttupuffetin kokoista jätskikeksiä, nämä tosin voisi vielä puolittaa koska ovat aikas tuhteja.

Minttu-jäätelökeksit

2 dl pähkinöitä (laitoin 1 dl pekaanipähkinöitä ja 1 dl cashewpähkinöitä)
vajaa 2 dl mulpereita (laitoin lisäksi muutaman pehmeän taatelin)
n. 3 rkl raakakaakaojauhetta
ripaus suolaa

n. 3 dl jähmettynyttä kookoskermaa (pidä kookosmaitotölkkiä ensin pari tuntia jääkaapissa)
n. pari rkl kookosnektaria (tai vastaavaa)
ripaus spirulinaa/chlorellaa väriksi
muutamia tippoja piparminttuöljyä (ei esanssia)


Aloita murskaamalla pähkinät pieneksi muruksi esim. blenderissä. Lisää mulperit, kaakaojauhe ja suola. Työstä kunnes massasta tulee pehmeää. Tässä kohtaa totesin massan vähän turhan kuivaksi joten lisäsin sinne pari pehmeää taatelia, samalla sain taikinaan lisää makeutta. Lopputyöstön tein sauvasekoittimella.

Kaulitse massasta ohut suorakulmion muotoinen levy. Suosittelen käyttämään keksilevyn alla leivinpaperia, niin saat levyn myöhemmin helpommin irti. Laita keksipohja hetkeksi pakkaseen jähmettymään ja leikkaa se sen jälkeen kahtia.

Avaa kookosmaitopurkki (tai purkit, minulla meni tähän n. kaksi purkkia). Kaada kookosvesi talteen (sen voi käyttää vaikka smoothieen) ja lusikoi jähmettynyt kookoskerma astiaan. Lisää sekaan makeutus, piparminttu ja spirulina/chlorella. Laitoin lisäksi sekaan ihan pienen hippusen kurkumaa että sain massasta enemmän mintunväristä. Maistele tässä kohtaa ahkerasti ja säädä makuja. Mintunmakua saa olla reilusti ja toisaalta myös makeutusta, maut vähän väljähtyvät pakastaessa. Jos jäätelömassa on turhan notkeaa, laita se hetkeksi pakkaseen.

Lusikoi jäätelö sen jälkeen toisen keksilevyn päälle. Jäätelön kannattaa antaa lusikoinnin jälkeen (jälleen) jähmettyä hetki pakkasessa ennenkuin laitat toisen levyn kanneksi päälle, niin kokonaisuus pyryy paremmin kasassa. Anna olla pakkasessa useamman tunnin ajan. Leikkaa viipaleiksi ja tarjoile hieman sulaneena.

Tuosta yhdestä en malttanut olla haukkaamatta ^_^

8 kommenttia:

  1. OMG nyt näyttää ihan syötävän ;) hyvältä! Tätä on pakko kokeilla, olen maidottomalla ja viljattomalla imetysdietillä ja olen juuri saanut kookoksen takaisin kuvioihin, joten tämä kyllä varmasti uppoaa! Kiitos! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, kiitos! Just fiilistelin että saatan jemmata kaikki itselleni, eli n.viikon jälkkärit löytyy valmiina pakkasesta! :)

      Poista
  2. Nämä menee kyllä ehdottomasti kokeiluun, nam! Linkitin reseptin myös Chocochilin Facebook-sivuille, ja aika moni muukin näytti innostuvan :) Ihana resepti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aa no se selittääkin tuon Facebookista tulleen kävijämääräpiikin, kiitos Elina! :)

      Poista
  3. Näyttää tajuttoman hyvältä, kiitti ohjeesta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! Leikkasin nuo hieman liian sulaneina ja tuli hieman vänkyröitä paloja, mutta hyviä yhtä kaikki :)

      Poista
  4. Ai kun näyttää ja kuulostaa ihanalta! Saakohan noita kaikkia raaka-aineita ihan tavallisesta ruokakaupasta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainakin useimmissa K-Supermarketeissa olen nähnyt mm.mulpereita ja raakakaakaojauhetta (Cocovin). Spirulinaa tai chlorellaa on saattanut olla myös, mutta sitä ei kannata tätä ohjetta varten ostaa kun tulee vain ripaus väriä varten. Piparminttuöljyä olen nähnyt ainakin luontaistuotekaupassa (Life), mutta en tavallisessa kaupassa. Kookosnektarin tilalle voi laittaa esim. hunajaa. Toivottavasti pääset näillä alkuun :)

      Poista