Syötävän hyvä: AAMIAIS-INSPISTÄ
Tietoa mainostajalle ›

tiistai 27. toukokuuta 2014

AAMIAIS-INSPISTÄ

Itse en oikeastaan syö arkisin aamupalaa, paitsi jos erityisesti väsyttää, saatan napata takeaway-cappuccinon tai laten. Ei vain ole herätessä nälkä, eikä yleensä vielä useaan tuntiin sen jälkeen. Ihan sama mitä terveysviranomaiset väittävät päivän tärkeimmästä ateriasta.

Viikonloppuisin syön toki aamaria (no yleensä se on jo melkein lounas). Suosin yleensä kananmunia koska ne pitävät nälän hyvin. Jos tekee vaikka kolmen munan omeletin jossa on reilusti juustoa välissä niin ei tarvitse kyllä hetkeen sen jälkeen syödä.. Mutta kieltämättä välillä meinaa ideat loppua. Kirjoittelinkin jo aiemmin vaihtelusta aamiaiskananmuniin uunimunien muodossa. Tässä pari lisäehdotusta muna-aamiais-vaihtariksi, kumpikaan ei ole mikään uusi tai ihmeellinen ohje mutta josko toisi inspiraatiota. :)


Kananmuna-banaani-pannarit on monelle varmasti vanha tuttu. Itse en vain juuri koskaan meinaa muistaa kyseisen ruokalajin olemassaoloa.. en tiedä miksi. No mutta viime viikonloppuna paistelin lättyjä pitkästä aikaa. Tein kokeeksi kaksi erää, toiseen tuli 1 (pieni) banaani ja 2 kananmunaa, toiseen 1 (iso) banaani ja 3 kananmunaa. Kahdella munalla tuli paremman makuinen, kolmannen munan lisäämällä pannari maistui liikaa tavalliselta munakkaalla.

Muna-banaanilätyt

1 rkl voita
1 (pieni) banaani
2 (luomu)munaa
ripaus aitovaniljajauhetta
ripaus kanelia

mustikoita
turkkilaista/kreikkalaista jogurttia

Surauta sauvasekoittimella banaani muusiksi. Vispaa munien kanssa sekaisin. Lisää mausteet. Sulata pannulla voi ja kaada taikina päälle. Käännä lätty muutaman minuutin kuluttua, kun se on alapuolelta ruskistunut. Itse en osaa (tai uskalla) flipata isoa lättyä ilman vahinkovaaraa, joten leikkaan sen suosiolla neljään osaan ja käännän ne yksitellen. :) Tarjoile esim. marjojen ja turkkilaisen jogurtin kanssa.I tse en tykkää että aamupala on erityisen makea, mutta voihan päälle halutessaan valuttaa vielä vähän hunajaa.


Munakokkelia taas tykkään varioida sekoittamalla sinne mitä vaan kasviksia sattuu kaapista löytymään. Pikaversion teen niin, että kuullotan ensin kasviksia voissa, ja lisään lopuksi sekaan 1-2 vispattua kananmunaa nopeasti käännellen. Eli en edes yritä tehdä oikeaoppista kokkelia maitoineen/kermoineen vaan enemmän tuollaista kasvis-muna-mössöä. Viimeksi esim. meni parsaa ja kesäkurpitsaa, ja päälle korianterisilppua. Tämä nyt on niin no-brainer-ohje ettei sitä tarvinne erikseen kirjoittaa. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti